GRUPA WIEKOWA 7-13 LAT - Junior1RK 2016

Przejdź do treści

Menu główne:

GRUPA WIEKOWA 7-13 LAT

RACING TEAM

Zdobądź puchar serii ROK, EASYKART i ROTAX! Zostań Mistrzem Polski!

Uczestnictwo w zawodach Pucharu EASYKART 60, Pucharu ROK lub też Pucharu Rotaxa to już prawdziwe wyzwanie dla każdego. Sesje treningowe, kwalifikacje oraz wyścigi finałowe są nieodłącznym elementem rywalizacji w każdej rundzie.


Serie ROK CUP oraz  Easykart organizowane są razem i sezon składa się z siedmiu imprez, po dwie rundy każda (2 dni, sobota i niedziela). Za każdym razem, przed weekendem wyścigowym, na jeden lub dwa dni przypadają jazdy treningowe. W sobotę i niedzielę rozgrywane są czasówki, przed finały i wyścigi finałowe.

Mistrzostwo danej serii zdobywa zawodnik, który uzyska łącznie w dwunastu  z czternastu eliminacji największą ilość punktów (dwie najgorsze rundy nie wliczają się do końcowej klasyfikacji). Punktacja prowadzona jest zgodnie z obowiązującym w danym roku >regulaminem zawodów<.


Puchar Baby ROK i Mini ROK to po dwie rundy przypadające na osiem imprez w roku. Dwie najgorsze nie wliczają się do końcowej klasyfikacji.  O zwycięzcy każdej rundy decyduje suma punktów z przed finału i finału, a zajęte miejsce w przed finale daje pozycję startową do finału.


Puchar Rotaxa rozgrywany jest samodzielnie i w innych terminach od obu wcześniejszych pucharów. Rotax małe podwozia ma jedynie w kategorii Micro MAX, która jest do 11 roku życia. Od 10 do 13 roku jest już kategoria Mini MAX, w której używane już są duże podwozia, jak dla osób dorosłych.


Seria Młodzik 60, która we Włoszech istnieje pod nazwą MINI, w Polsce ta seria miała rangę Mistrzostw Polski. Jednak ze względu na znacznie wyższe koszty, co doprowadziło braku chętnych zawodników, to na obecną chwilę u nas ta kategoria na dzień dzisiejszy nie istnieje (ostatnie zawody odbyły się w 2014 roku). Z racji tego, to rywalizacja o Mistrzostwo Polski rozgrywana jest w formie dwóch dodatkowych imprez, które rozgrywane są w tych samych kategoriach, co zawody pucharowe, jednak w trochę zmienionej formie. Nie ma bowiem półfinałów i finałów, a jedynie cztery wyścigi finałowe, z których jeden najgorszy odrzuca się i w ten sposób wyłania zwycięzcę rundy. Mistrzem Polski zostaje ten kierowca, który zbierze największą ilość punktów z obu imprez (w 6  z 8 wyścigów).


UWAGA: Możliwy jest jednoczesny udział we więcej niż jednej serii zawodów. Przy starcie w dwóch kategoriach na jednych zawodach, wpisowe za drugą kategorię wynosi 50%.



Jak zacząć? Krok po kroku.
Poznaj model RK Roberta Kubicy
Foto
Foto
Foto
Foto

 Seria Easykart 60 dla 7 - 13 lat

Seria Baby ROK
dla 7 - 10 lat

Seria MINI ROK
dla 10 - 13 lat

Najskuteczniejsza opcja w kształceniu techniki zawodnika dla grupy wiekowej 7 - 13 lat. Wszyscy kierowcy jadą na identycznym sprzęcie, który swą prostotą, a jednocześnie bardzo trafnym  balansem w samej konstrukcji ramy (podwozie to zajęło dwa pierwsze miejsca w rywalizacji serii Baby ROK), pozwala w pełni skoncentrować się na szlifowaniu techniki jazdy samego zawodnika. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Ilość  potrzebnego czasu na szukanie odpowiednich ustawień ograniczono do minimum.
Na wszystkich zawodach zawodnicy mają z góry określony rodzaj przełożenia, wszyscy posiadają identyczne części podwozia oraz silniki.
Seria stworzona przez Włoską firmę Birel, która miała na celu zwiększyć dostępność do sportu kartingowego poprzez znaczące obniżenie kosztów z jednoczesnym zapewnieniem wysokiego standardu jakości.
Andrea Lusoli, manager Emilia Kart, jednego z najlepszych włoskich teamów kartingowych, którego zawodnicy uczestniczą we wszystkich możliwych seriach w Europie oraz Ameryce, uważa serię Easykart za najlepszą do szkolenia młodych zawodników.
Seria Easykart 60 najbardziej popularna w Europie jest we Włoszech, Czechach oraz Wielkiej Brytanii.

Seria Baby ROK zadebiutowała w Polsce w 2012 roku z myślą o najmłodszych zawodnikach serii ROK, debiutujących w grupie wiekowej zawodników licencjonowanych. Przeznaczona jest dla kierowców w wieku do lat 10.
W serii tej startujemy na tym samym sprzęcie co w serii Mini ROK, jednak z pewnymi modyfikacjami dotyczącymi silnika, mającymi na celu ograniczenie osiągów kartów, dzięki czemu powstała kategoria pośrednia między pokazami Easykart 50 a seriami Easykart 60, Mini ROK i Micro Max Rotax. Podstawową modyfikacją jest wprowadzenie zapłonu z ograniczeniem obrotów do 11,2 tysięcy oraz mniejszego gaźnika. Wprowadzono także ograniczenie w wyborze przełożeń, które odgórnie są narzucone dla każdego z torów. Dozwolone są podwozia różnych firm. Wszyscy zawodnicy muszą posiadać silnik firmy VORTEX bez żadnych modyfikacji. Tak jak dla serii Mini ROK, możliwe są różne twardości tylnych osi.
Triumfatorem w debiutanckim sezonie był zawodnik naszego teamu, który startował na podwoziu serii Easykart 60.
Ta seria, w formie zawodów nie jest rozgrywana poza granicami naszego kraju.

Obecnie seria ta jest najliczniejsza w naszym kraju i swą drugą młodość przeżywa także we Włoszech. W znacznej większości startują tam doświadczeni zawodnicy, którzy posiadają kilkuletnie doświadczenie. Taj jak w BABY ROK, tak w Mini ROK'u możemy startować na podwoziu dowolnej firmy, zgodnym z kartą homologacyjną do tej serii. Wszystkie podwozia posiadają spore możliwości regulacji, przy ustawieniach których kluczowe znaczenie zaczyna odgrywć również doświadczenie zespołu.
Silniki tu również nie mogą być w żaden sposób modyfikowane i wszystkie części muszą być oryginalne.
Ze względu na znacznie większe wymagania sprzętowe w zakresie posiadania różnego rodzaju alternatywnych części (3 rodzaje twardości tylnej osi - 470 PLN za szt., zakres przełożeń ok. 20 rodzaju zębatek  ~50 PLN za szt., zestw dysz do gaźnika itp.), oraz większe wymagania odnośnie samej obsługi, to udział w tej serii jest znacznie kosztowniejszy od udziału w serii Easykart 60.
Seria Mini ROK rozgrywana jest również w innych krajach Europy. Zawodnicy do lat 13 muszą posiadać zgodę federacji macieżystej, by startować poza granicami swojego kraju.
10 najlepszych zawodników może uczestniczyć w finale światowym rozgrywanym na włoskim torze w Lonato.

Seria 125 MICRO MAX dla 7 - 11 lat

Seria 125 MINI MAX dla 10 - 13 lat

MINI 60
dla 10 - 13 lat

Seria ROTAX w Polsce posiada własny kalendarz imprez i organizuje zawody samodzielnie. Grupa wiekowa 7-13 lat jest rozbita na dwie kategorie.

Dla najmłodszych przeznaczono kategorię MOCRO MAX ROTAX, która bazuje na podwoziach MINI i od serii MINI ROK odróżnia ją jedynie rodzaj zastosowanego silnika. W całej serii Rotaxa wykorzystywany jest bowiem jeden rodzaj silnika o pojemności 125 cc, który w zależności od kategorii, jego moc jest jedynie ograniczana poprzez zróżnicowany jego osprzęt.

W Polsce kategoria ta posiada największą liczbę zawodników z całej serii Rotaxa. Zwycięzca w każdej kategorii kwalifikuje się do finału światowego,  jednak niestety nie dotyczy się to grupy tych najmłodszych kierowców.

Rotax umożliwia również ściganie się w serii CCE, to jest odpowiednikiem mistrzostw Europy strefy centralnej serii Rotaxa.

W tej serii możemy również ścigać się poza granicami naszego kraju (w wieku 8-10 lat), gdzie seria ta najmocniej rozpowszechniona jest w krajach niemieckojęzycznych (z racji tego, że firma Rotax powstała w Austrii).

Dla zawodników w wieku 11-13 lat istnieje seria MINI MAX, która oparta jest już na dużych podwoziach. Z racji tego zawodnicy będący w tym przedziale wiekowym, ale mający słabe predyspozycje fizyczne mogą mieć spore problemy z poradzeniem sobie w tej kategorii.

Seria Rotaxa jest jedyną, gdzie dla zawodników poniżej 12 roku życia przeznaczone jest "duże podwozie" (za granicą od 10-13 lat).

Silnik jest ten sam, co w MICRO MAX-e, ale już ze znacznie większą uwolnioną mocą, która jest już niemal dwa razy większa (11 kW w stosunku do 6 kW w MICRO MAX). Większy ciężar karta, oraz znacznie większa przyczepność spowodowana szerszymi oponami, powoduje, że jazda tym kartem nie należy już do łatwych.

Prawdopodobnie z tych właśnie powodów ta kategoria u nas do tej pory nie cieszyła się zbyt dużą popularnością i uczestniczy w niej niewielu zawodników.

Jednak w przeciwieństwie do MICRO MAX, to zwycięzca już tej kategorii kwalifikuje się do finału światowego, który rozgrywany jest co roku w innym miejscu i na jednym z torów z całego świata (były już finały w takich zakątkach jak USA oraz krajach  Azji i na Bliskim Wschodzie).

Jak w MICRO MAX, tak i w tej kategorii możemy ścigać się w zawodach CCE oraz seriach krajowych innych państw Europy zachodniej.

W Polsce była to kategoria Młodzik 60, jednak ze względu na wysokie koszty, to ostatni raz ta kategoria gościła na naszych torach w 2014 roku. Najsilniej obsadzona jest ona we włoskiej serii WSK, która traktowana jest jako nieformalna kartingowa seria światowa.

Jest to najdroższa alternatywa uczestniczenia w wyścigach kartingowych ze względu na możliwość "poprawiania" parametrów i osiągów silnika.
Na tym polu również producenci nie próżnują i często w ciągu jednego sezonu wypuszczają nowe modele silników, lub tylko jego podzespołów, co ma właśnie wpływ na drastyczne zwiększenie kosztów. Silnik tuningowany fabrycznie dochodzi kwotowo nawet do 12.000 PLN, a może być jeszcze dodatkowo tuningowany przez specjalizujących się tym tunerów.
Nie bez powodu kategoria ta w świecie kartingowym okrzyknięta została "wyścigiem zbrojeń".
Wystartować w tej kategorii możemy dowolnym podwoziem posiadającym homologację CIK do kategorii Mini 60 i dowolnym silnikiem zgodnym z homologacją, w którym możemy wprowadzać modyfikacje do skrajnych wymiarów zawartych w karcie homologacyjnej.
Dla porównania, koszt udziału tylko w jednej rundzie serii WSK z uwzględnieniem sprzętu przygotowanego przez włoskiego tunera, to wydatek z rzędu 5.000 EUR.

Foto
Foto
Foto


Porównanie pod względem finansowym

Wpisowe za udział w zawodach dla każdej z serii w Polsce wynosi 500 PLN. Do tego musimy doliczyć opłaty treningowe (czwartek i piątek) łącznie to około 200 PLN. Dodatkowym stałym kosztem jest zakup opon, który cenowo kształtują się na podobnym poziomie 580 PLN za slicki i 700 PLN za deszczowe (Rotax MINI MAX  to ok. 700 i 900 PLN).
Koszt obsługi serwisowej zawodnika dla serii Easykart 60 wynosi średnio od 2.500 - 3.500 PLN. Na podobnym poziomie kształtują się ceny dla serii Baby ROK. Seria Mini ROK to już wydatek od 3.000 do nawet 8.000 PLN w zależności od zespołu i zakresu obsługi.  Z podobnymi kosztami obsługi trzeba liczyć się w serii ROTAX. Mniej powinniśmy wydać na remonty samego silnika, którego modernizacja powinna wystarczyć raz na sezon, jednak niestety rekompensuje się to z nieuniknionymi kosztami związanymi inwestycjami w jego osprzęt.

Najkosztowniejszą serią w obsłudze jest kategoria MINI 60 w serii WSK, gdzie ceny za pełną obsługę weekendową wraz ze sprzętem kształtują się na poziomie 10.000-16.000 PLN (obsługa przez Włoskie teamy dla tej serii wynosi w granicach 4.000-6.000 EUR). Wpływ na to ma ciągła pogoń za osiągami i rywalizacja producentów w tej dziedzinie, a to skutkuje stałymi wydatkami na modernizację i inwestycje w nowsze modele silników.

Niewątpliwie najtańszym rozwiązaniem dla zawodników w wieku 7-13 lat w perspektywie całego sezonu jest start w serii Easykart 60. Od sezonu 2015 zdjęto ograniczenie wiekowe dla startów zagranicznych i tym samym w każdej kategorii możemy brać udział w zawodach zagranicznych.

Zaplecze techniczne
Serwis
Obsługa zawodnika
Szkolenie indywidualne
Wynajem sprzętu
Wyślij zgłoszenie
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego