Menu główne:
Co to jest gokart?
Kart (gokart) jest najmniejszym pojazdem czterokołowym, wyposażonym w silnik spalinowy i wykorzystywanym do różnych odmian wyścigów torowych. Moc z silnika na tylną oś przenoszona jest za pomocą przekładni łańcuchowej. Pojazd ten pozbawiony jest mechanizmu różnicowego, przez co w zakręcie oba tylne koła kręcą się z tą samą prędkością. Istnieje wiele wersji budowy kartów w zależności do jego przeznaczenia.
Pierwsze karty zostały zbudowane na bazie wózków do przewożenia bomb i amunicji przez pilotów Angielskich podczas II wojny światowej. Była to jedna z nielicznych form rozrywki w przerwie działań wojennych. Ściganie się gokartami było tak pasjonującym zajęciem, że szybko zyskało wielu zwolenników i przerodziło się w prawdziwe zmagania sportowe.
Do dnia dzisiejszego kart przeszedł długotrwały proces ewolucji czyniąc z niego coraz to bardziej zaawansowany technologicznie pojazd do ścigania.
Dzisiejsze karty niczym już nie przypominają pierwszych modeli, których głównym atutem była prostota budowy. Obecnie są to niejednokrotnie bardzo skomplikowane konstrukcyjnie pojazdy. Na całym świecie kierowcy ścigają się na różnych odmianach wyścigów i rodzajów kartów. Jstnieją nowoczense modele kartów przystosowane dla kierowcwów mających nawet zaledwie 5 lat.
Wyścigi kartingowe są nieodzownym etapem każdego kierowcy wyścigowego i kolebką byłych, obecnych i przyszłych mistrzów świata w różnych odmianach wyścigów samochodowych.
Co odróżnia karty wyczynowe od amatorskich?
Główną różnicą jaka występuje między tymi rodzajami kartów, to budowa samej ramy oraz różnica w zastosowanych silnikach.
Konstrukcja karta wyczynowego w głównej mierze dąży do uzyskiwania jak najlepszych osiągów.
Współczesne karty wyczynowe potrafią rozpędzać się do 100 km/h w niespełna 3sek., uzyskiwać prędkości ponad 200 km/h, przy masie nieprzekraczającej 170kg wraz z kierowcą, a przeciążenia na zakrętach bywają nie raz większe od przeciążeń notowanych w Formule 1.
Karty spotykane na torach amatorskich tworzone są wyłącznie z myślą o dużej wytrzymałości oraz maksymalnym bezpieczeństwie ich użytkowników. Wykorzystywane są tutaj głównie silniki czterosuwowe, o pojemnościach 200-360cm3 i mocy 6-15 KM. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać niski współczynnik awaryjności jednostki. Dla porównania w kartach wyczynowych stosuje się silniki dwusuwowe o pojemności od 60 do 250cm3 pozwalające uzyskać moc nawet przekraczającą 60 KM. Związane jest to z olbrzymimi obrotami silnika sięgającymi nawet do 20 tyś./min.
W sporcie główny nacisk kładziny jest przede wszystkim na uzyskanie jak najlepszych osiągów kosztem wytrzymałości.