Menu główne:
Seria Easykart Polska
Zawody w Czechach
Finał Światowy
we Włoszech
Jest to seria, która najdłużej zajmuje się najmłodszą grupą zawodników. Do dyspozycji kierowców oddano znakomite połączenie mocnego, bo aż 6-cio konnego silnika spalinowego z małym i bardzo sterownym podwoziem firmy Birel. Kart ten pozwala osiągać prędkość ponad 65 km/h. Obecnie jest to najtańsza opcja dla dzieci i zarazem najliczniejsza, nie tylko w naszym kraju.
W Polsce, w ramach tej serii mamy możliwość uczestniczenia w 7-miu dwudniowych rundach. Dodatkowo istnieje możliwość wzięcia udziału w treningach poprzedzających zawody (czwartek, piątek).
Oprócz udziału w zawodach, corocznie organizujemy minimum 5 wyjazdów treningowych na tory w Polsce i zagranicą, a każdy wyjazd trwa 2-3 dni.
Starty w Polsce w tej kategorii sprowadzają się do dobrej zabawy dla wszystkich, bez żadnych znamion rywalizacji w postaci zbierania punktów i pomiarów czasów. Wszyscy uczestnicy na koniec każdej rundy otrzymują okazałe nagrody lub puchary.
Czesi są jedynym krajem w Europie, w którym dla kategorii Easykart 50 rozgrywane są zawody na takich samych zasadach jak dla pozostałych klas. Aby móc startować w zawodach należy mieć skończone 5 lat.
W Czechach mamy możliwość startu aż w trzech odrębnych seriach, Mistrzostwach Czech, Pucharze Czech (ACR) oraz Morawski Puchar, w których możemy uczestniczyć w rywalizacji o mistrzowski tytuł posiadając sprzęt Easykart 50. Dla tej najmłodszej grupy istnieją dwa główne odstępstwa aniżeli dla pozostałych klas. Pierwszą z nich jest procedura startu, a mianowicie dla serii E-50 start jest stojący a nie lotny, oraz tak jak i w Polsce, tak i w tych zawodach wszyscy uczestnicy otrzymują puchary. Pierwsza trójka wyróżniona jest poprzez koronację na podium oraz otrzymuje większe puchary, lub też dostaje wieńce laurowe.
Decydując się na udział w tych zawodach należy liczyć się z tym, że silnik znacznie bardziej będzie narażony na wykonywanie remontów, gdyż regulacja sprowadza się do uzyskania maksymalnej mocy kosztem wytrzymałości.
Co roku w październiku odbywa się wielki finał światowy serii Easykart. W finale mogą również brać udział najmłodsi zawodnicy. Rok rocznie w imprezie bierze udział około 50 zawodników kategorii E-50 z 13 państw świata. To doskonała okazja aby sprawdzić swoje umiejętności względem do zawodników z czterech stron świata.
Do tej pory najwyżej oceniani byli kierowcy z Czech, Włoch, Kolumbii i Polski. W ostatnich pięciu latach nasi podopieczni byli jedynymi Polakami uczestniczącymi w tej imprezie.
Od sezonu 2013 wprowadzono system losowanych silników dla wszystkich uczestników finału serii Easykart 50 bez żadnej możliwości ich regulacji. Wszystkie silniki zostały wyregulowane w taki sposób, aby były jak najbardziej wyrównane, co ma na celu zmniejszyć różnice między kartami do minimum.
Cała impreza trwa trzy dni, a koszt wpisowego na zawody dla zawodników serii E-50 wynosi 60 EUR.
Ile to kosztuje ?
Cena prawdziwego ścigania
Kosztowna wycieszka,
ale warto
Obecnie koszt udziału w zawodach dla uczestników pokazów w ramach serii Easykart 50 wynosi 200 PLN. Do tego należy doliczyć opłatę za trening piątkowy i czwartkowy. Koszt za korzystanie z toru w czwartek oscyluje koło 120 PLN, natomiast w piątek do południa ok. 60 PLN. Po południu trenujemy już bez dodatkowej opłaty, w ramach wpisowego na zawody.
Jeśli nie będziemy zmieniać ustawień fabrycznych gaźnika, to silnik powinien nam wytrzymać cały sezon praktycznie bez remontu (wymiana pierścieni 50 PLN). Na pewno przyjdzie nam przynajmniej dwa razy w sezonie wymienić łańcuch (150 PLN). Jednym kompletem opon przejedziemy cały sezon, gdyż ze względu na niewielką wagę karta wraz z zawodnikiem, w ogóle nie dochodzi do jego zużycia.
Break cleaner oraz smar do łańcucha powinny być najczęstszymi używanymi narzędziami przy obsłudze Easykart 50.
Ilość zawodników bedących w wieku 5-8 lat, uczestniczących w zawodach na Czeskich torach w serii Easykart 50 jest największa w całej Europie środkowo-wschodniej, a same zawody stoją na bardzo wysokim poziomie.
Czesi posiadają niemalże 5 razy więcej zawodników licencjonowanych jak w Polsce.
Koszty udziału w zawodach za naszą południową granicą dla najmłodszych zawodników kształtuje się na podobnym poziomie co u nas, ale tam mamy już prawdziwą rywalizację oraz znacznie więcej czasu spędzonego na torze podczas całego weekendu.
Baza gastronomiczna jest przy wszystkich torach i wszędzie tam dostaniemy "domowe" jedzenie w cenie do 25 PLN. Nie gorzej sprawy mają się z bazą noclegową.
Sam udział w zawodach to wydatek ok. 260 PLN wraz z opłatą za trening piątkowy.
Decydując się na start w Czeskich seriach musimy liczyć się ze znacznym wzrostem kosztów eksploatacyjnych, gdyż silniki zmuszane są do ciągłej pracy na 120%, co skutkuje licznymi awariami.
Z racji na odległość, jest to dla Polskich kierowców najdroższa impreza w roku. Niemniej jednak biorąc pod uwagę uzyskane korzyści w postaci zdobytego doświadczenia zawodnika, oraz udział w imprezie o tak wysokiej randze i w pełni profesjonalnie przeprowadzanej, która zawsze stoi na bardzo wysokim poziomie, to uważam, że warto i w pełni spełni oczekiwania wszystkich, nawet tych najbardziej wymagających.
Chcąc uczestniczyć w tej imprezie w kategorii Easykart 50, to należy się liczyć z kosztami w granicach 1.500 EUR za całość, niezależnie od tego czy pojedziemy we własnym zakresie, czy też skorzystamy z obsługi teamu. Dlaczego ? Ponieważ jeśli pojedziemy sami, to musimy tam dowieść sprzęt, a to się wiąże z transportem lądowym - koszt ok. 800 EUR. Taką kwotę mniej więcej zapłacimy za obsługę wraz z dowozem sprzętu, a bilet na samolot dla 2 osób w obie strony kosztuje ok. 100 EUR.